Linie lotnicze Icelandair i Air Greenland podpisały list intencyjny w sprawie zacieśnienia strategicznej współpracy - informuje "Air Journal".
Obaj przewoźnicy dostrzegają wspólne możliwości, dzięki którym połączą swoje sieci tras na Grenlandii oraz z lotniska Keflavik, położonego 50 km na zachód od Rejkiawiku. Współpraca przyniesie wymierne korzyści pasażerom obu linii lotniczych, zwiększając dostępność rejsów z Wyspy Gejzerów, a także z autonomicznego terytorium zależnego Danii.
Wygodniej na obie wyspyIcelandair zintegrują swoją działalność regionalną z międzynarodową siecią, przenosząc swoje usługi do miejsc docelowych na Grenlandii. Zmiana zapewni jeszcze wygodniejsze połączenia Air Greenland między obiema wyspami, a także z siecią tras narodowego przewoźnika Islandii w Europie i Ameryce Północnej.
– Skupiamy się na współpracy z podobnie działającymi liniami lotniczymi, które podzielają naszą pasję i zaangażowanie na rzecz doskonałej obsługi klienta oraz zrównoważonego rozwoju. Dzięki lepszej dostępności do sieci Air Greenland będziemy w stanie zaoferować płynne połączenia między Grenlandią i naszą siecią w Europie oraz Ameryce Północnej – podkreślił Bogi Nils Bogason, prezes Icelandair.
– Większa współpraca naszych linii przyniesie korzyści całej Grenlandii, ponieważ zapewni lepsze możliwości podróżującym w celach biznesowych i turystycznych – zaznaczył Jacob Nitter Sorensen, prezes Air Greenland . – Dzięki temu porozumieniu mieszkańcy Grenlandii zyskają łatwiejszy dostęp do świata, a turystom z całego globu będzie wygodniej dostać się na wyspę. Również podróżujący na Islandię zyskają lepsze możliwości odwiedzenia Grenlandii – podsumował Sorensen.
Floty przewoźnikówAir Greenland (dawniej Grønlandsfly) to istniejące od 1960 roku linie lotnicze z główną siedzibą w Nuuk. Obsługują połączenia wewnątrz Grenlandii, a także dwa zamorskie do Kopenhagi oraz Rejkiawíku. Głównym węzłem jest port lotniczy Kangerlussuaq.
Obecnie flota Air Greenland składa się z dziewięciu samolotów: jednego airbusa A330-200, jednego beechcrafta B200 King Air oraz siedmiu De Havillandów Dash 8-200. Przewoźnik oczekuje na dostawę dwóch samolotów:
jednego A330-800neo oraz jednego beechcrafta B200 King Air. Oprócz samolotów grenlandzka linia posiada także 19 śmigłowców: osiem maszyn Bell 212, dziewięć airbusów H135 oraz dwa H225.
Narodowe linie lotnicze Islandii zostały natomiast założone w 1937 roku. Pierwsze samoloty pojawiły się jednak na Wyspie Gejzerów osiemnaście lat wcześniej. Główna baza przewoźnika początkowo działała w Akureyri na północy kraju, ale od 1943 roku mieści się już w stołecznym Rejkiawiku. Celem pierwszych międzynarodowych rejsów była Dania.
Później w ofercie Icelandair pojawiły się również połączenia za Atlantyk, w tym do Kanady. Flota przewoźnika składa się z 43 maszyn. Siedemnaście z nich to dominujące wąskokadłubowe boeingi 757-200, dziesięć to odrzutowce wersji 737 MAX 8, a cztery nieznacznie większe 737 MAX 9. Ponadto wykorzystywane są po trzy turbośmigłowe De Havilland Canada Dash 8-200 oraz szerokokadłubowe boeingi 767-300ER, a także po dwa turbośmigłowe De Havilland Canada Dash 8-400 i boeingi 757-300.