Do krakowskiego portu dociera koleją milion pasażerów rocznie. Wrocław ma natomiast tunel kolejowy pod lotniskiem, podziemny dworzec, tylko... szyn i pociągów brak. Brakuje trzech kilometrów torów, które połączyłyby port ze stacją Wrocław Żerniki. Wrocław apeluje do Ministra Infrastruktury, aby podjął temat tej inwestycji.
Tematem połączenia kolejowego do lotniska Rada Miejska Wrocławia zajęła się już... 16 lat temu. 9 lat temu powstało studium wykonalności. Powstanie tej linii kolejowej jest ujęte w studium wykonalności dla towarowej obwodnicy Wrocławia, które sporządzają PKP Polskie Linie Kolejowe. Po pięciu latach prac dokument ma być gotowy do końca tego roku.
Grafika przedstawiająca najważniejsze dane dotyczące pociągu na lotnisko
Jednak nie oznacza to, że od przyszłego roku rozpocznie się boom inwestycyjny. Wręcz przeciwnie, rząd wyciął z Krajowego Programu Kolejowego finansowanie przebudowy wrocławskiego węzła kolejowego. Tak więc przygotowane przez PLK „Studium Wykonalności dla C-E 59 – odcinek Święta Katarzyna – Wrocław Brochów – Wrocław Muchobór/Wrocław Kuźniki” będzie jeszcze przez lata leżało na półce. Realizacja została bowiem przeniesiona na listę rezerwową.
Kolej na wrocławskie lotnisko - mapa
– Wrocław nie marnuje. Nie marnuje również czasu. Dziś wysyłamy apel do Ministra Infrastruktury, aby ponownie wpisał wrocławski węzeł kolejowy na listę projektów do realizacji. To inwestycja potrzebna nie tylko wrocławianom, nie tylko Dolnoślązakom, ale całej Polsce. Na takie cele są środki unijne do pozyskania. Bez rozbudowy infrastruktury kolejowej nie będziemy się rozwijać – mówi Jakub Mazur, wiceprezydent Wrocławia
Wrocławskie lotnisko. Cztery miliony pasażerów rocznie.
Już teraz jest duży potencjał do zapełnienia pociągów kursujących na lotnisko, a będzie on jeszcze rósł.
– Co roku liczba obsłużonych na lotnisku pasażerów rośnie o około 10 procent. Dlatego nie możemy czekać i apelujemy o jak najszybsze rozpoczęcie prac nad budową linii kolejowej. Za kilka lat będziemy mieć 7-8 mln pasażerów, dlatego nie możemy czekać, inwestycję musimy rozpoczynać już teraz, aby była gotowa do obsługi ogromnej liczby pasażerów – mówi Karol Przywara, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław.
– Zapewniamy transport na lotnisko, jednak zależy nam na stworzeniu wygodnej dla pasażerów opcji. Autobus z centrum, w zależności od natężenia ruchu, jedzie 40-45 minut. Pociąg tę trasę pokonywałby w 20 minut. Zabierałby znacznie więcej pasażerów niż autobus, a przy tym byłby bardziej niezawodny. Dodajmy do tego walor ekologiczny i mniejszy ruch na trasie do lotniska – tłumaczy Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektorka Wydziału Transportu UMW.
Pociąg na lotnisko. Wrocław Główny lub Wrocław Świebodzki
Zabierałby pasażerów ze stacji Wrocław Muchobór, Wrocław Nowy Dwór i Wrocław Żerniki. Za tą ostatnią rozpoczynałby się trzykilometrowy odcinek nowych torów, który prowadziłby do zbudowanego już tunelu pod lotniskiem i dworca czołowego. Pasażerowie z peronu wychodziliby na istniejące schody ruchome, którymi wjeżdżaliby na poziom 0, na wprost hali odlotów. Działają również windy, które obecnie służą chętnym do modlitwy w lotniskowej kaplicy.
Wrocław bez połączenia kolejowego z lotniskiem
Takie połączenia mają Warszawa, Kraków, Gdańsk, Szczecin, Modlin (autobusowo-kolejowe), Lublin i Olsztyn. Jeszcze w tym roku oddane zostanie połączenie w Katowicach. Od 1 października działa połączenie w Rzeszowie.
Według szacunków, koszt budowy połączenia kolejowego do portu im. Kopernika wraz z uruchomieniem dworca czołowego wyniósłby 250 mln zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.