Międzynarodowa Rada Portów Lotniczych (Airports Council International World - ACI World) ogłosiła we współpracy z firmą Amadeus najlepsze lotniska pod względem obsługi klienta. Wybrane przez pasażerów porty lotnicze z całego świata wyróżniono nagrodami Airport Service Quality (ASQ). Nie było wśród nich żadnego polskiego lotniska.
Ankiety ASQ obejmują ponad 30 wskaźników wydajności w kluczowych elementach doświadczenia pasażera na lotnisku. Taka metodologia umożliwia wyciąganie właściwych wniosków statystycznych i zapewnia pełniejszy obraz wrażeń podróżujących.
W 2023 roku ponad połowa podróżnych na świecie skorzystała z lotniska wyróżnionego nagrodami ASQ. To podkreśla wiarygodność programu i jego wpływ na kształtowanie standardów wyjątkowych usług lotniskowych. Z 595 tys. ankiet zebranych w 2023 roku 90 portów lotniczych na całym świecie zdobyło 170 nagród ASQ.
Kategorie obejmują najlepsze lotniska według wielkości i regionu, a także najbardziej oddany personel, najłatwiejszą podróż na lotnisko, najprzyjemniejsze lotnisko i najczystsze lotnisko. Dziewięć lotnisk z wszystkich regionów zdobyło nagrody ASQ we wszystkich pięciu kategoriach, maksymalizując przyjemne wrażenia na każdym etapie podróży na lotnisko.
– Jesteśmy zachwyceni, że w 2023 roku do nagród ASQ kandydowała rekordowa liczba ponad 400 portów lotniczych. To odzwierciedla zaangażowanie lotnisk w stawianiu pasażera na pierwszym miejscu. Dziękujemy wszystkim, którzy poświęcili swój cenny czas, przekazując opinie w blisko 600 tys. ankiet. Sukces portów lotniczych zależy od niezachwianego zaangażowania w zapewnianiu klientom doskonałej obsługi w każdym punkcie kontaktu. W epoce, w której oczekiwania pasażerów szybko ewoluują, doskonałość obsługi klienta nie jest tylko celem. To klucz do tego, że lotniska pozostaną miejscami, które zapadają w pamięć – powiedział Luis Felipe de Oliveira, dyrektor generalny ACI.
– W ciągu ostatnich kilku lat wiele portów lotniczych zastosowało technologie takie jak samoobsługa czy bramki biometryczne, żeby poprawić komfort pasażerów w kluczowych punktach kontaktu na lotnisku. Obecnie widzimy chęć przejścia na wyższy poziom poprzez ściślejszą współpracę z liniami lotniczymi i innymi partnerami w celu lepszego zarządzania skutkami zakłóceń. Zarządzanie takimi zakłóceniami jest dla pasażerów kluczową kwestią, dlatego nie możemy się doczekać ściślejszej współpracy z branżą przy opracowywaniu nowych podejść, które zapewniają większy komfort pasażerów – podsumował Rudy Daniello, wiceprezes Amadeusa.
Lista wszystkich nagrodzonych portów lotniczych wyróżnieniami ASQ.