Partner serwisu
Biznes i przemysł

Wyższe przychody, ale mniejszy zysk Airbusa w półroczu 2024 roku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
31-07-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy/Airbus

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Wyższe przychody, ale mniejszy zysk Airbusa w półroczu 2024 roku
fot Airbus
Airbus ogłosił skonsolidowane wyniki finansowe za zakończone 30 czerwca pierwsze półrocze 2024 roku. Producent z Europy Zachodniej dostarczył w tym czasie 323 samoloty pasażerskie i towarowe.

– Wyniki za półrocze odzwierciedlają głównie znaczne koszty w naszym sektorze kosmicznym. Zajmujemy się podstawowymi przyczynami tych problemów – powiedział Guillaume Faury, prezes Airbusa.

– W dziale samolotów pasażerskich skupiamy się na dotrzymywaniu terminów przekazywania maszyn nabywcom oraz przygotowywaniu kolejnych etapów przyspieszania produkcji, jednocześnie zajmując się konkretnymi wyzwaniami w łańcuchach dostaw i chroniąc dostawców kluczowych komponentów – dodał Faury.

Mniej zamówień niż przed rokiem

Airbus otrzymał w minionym półroczu zamówienia brutto na 327 samolotów komercyjnych (dla porównania w pierwszym półroczu 2023 roku było to 1080 samolotów), przy zamówieniach netto 310 samolotów, czyli po anulowaniach. Dla przypomnienia w pierwszym półroczu 2023 roku było to 1044 samolotów.

Portfel zamówień na koniec czerwca 2024 roku opiewał na 8585 samolotów komercyjnych. Airbus Helicopters przyjął zamówienia netto na 233 śmigłowce (w pierwszym półroczu 2023 roku 131 sztuk), w tym 38 H225 dla niemieckiej policji federalnej w drugim kwartale. Wartość zamówień dla Airbus Defence and Space wyniosła 6,1 mld euro. Dla przypomnienia w pierwszym półroczu 2023 roku było to sześć mld euro.

Skonsolidowane przychody korporacji wzrosły o cztery proc. rok do roku do 28,8 mld euro (dla porównania w pierwszym półroczu 2023 roku było to 27,7 mld euro), głównie dzięki większej liczbie dostarczonych samolotów pasażerskich i wyższemu wolumenowi sprzedaży w dziale Air Power Airbus Defence and Space. Dostarczono łącznie 323 samoloty komercyjne (w pierwszym półroczu 2023 roku 316 samolotów), w tym 28 egzemplarze A220, 261 samolotów z rodziny A320, 13 maszyn A330 i 21 odrzutowców A350.

Przychody wygenerowane w zakresie samolotów komercyjnych wzrosły o cztery proc. Głównie za sprawą większej liczby dostarczonych odrzutowców. Zakłady Airbus Helicopters dostarczyły łącznie 124 wiropłaty (dla przypomnienia w pierwszym półrocze 2023 roku 145 jednostek), a przychody były zasadniczo stabilne, co dowodzi solidności wyników, zwłaszcza w zakresie usług serwisowych.

Przychody Airbus Defence and Space wzrosły o siedem proc. Głównie dzięki działalności Air Power. Fabryka dostarczyła odbiorcom wojskowym cztery transportowce A400M. Dla porównania w pierwszej połowie 2023 roku były to trzy samoloty.

Skonsolidowany skorygowany zysk przed opodatkowaniem (EBIT) – alternatywny miernik wyników i kluczowy wskaźnik odzwierciedlający podstawową marżę biznesową po wykluczeniu istotnych kosztów lub zysków spowodowanych zmianami w rezerwach związanych z programami, restrukturyzacją lub wpływem kursów walutowych, a także zysków/strat kapitałowych ze zbycia i przejęcia przedsiębiorstw – wyniósł 1391 mln euro (pierwsza połowa 2023 r.: 2618 mln euro). Ten spadek odzwierciedla przede wszystkim koszty odnotowane w działalności Space Systems w wysokości 989 mln euro. EBIT Skorygowany w odniesieniu do produkcji maszyn komercyjnych Airbusa spadł do 1954 mln euro (I półrocze 2023 r.: 2256 mln euro).

Firma kontynuuje rozwój produkcji A220 w kierunku osiągnięcia miesięcznego tempa montażu czternastu samolotów w 2026 roku, ze szczególnym uwzględnieniem dojrzałości przemysłowej programu i utrzymania rentowności produkcji. Ponadto 24 czerwca 2024 roku, zgodnie z obowiązującymi umowami i planem, Spółka i Investissement Québec zgodziły się zapewnić finansowanie akcjonariuszy dla Airbus Canada Limited Partnership.

Tempo produkcji dostosowane do łańcuchu dostaw

Zgodnie z zapowiedzią z czerwca 2024 r. tempo produkcji wąskokadłubowców z rodziny A320 zostało dostosowane do konkretnych wyzwań w łańcuchu dostaw. Osiągnięcie tempa produkcji 75 samolotów z rodziny A320 miesięcznie ma zostać osiągnięte w 2027 r. Samolot A321XLR napędzany silnikami CFM otrzymał na początku lipca od Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) certyfikat typu. Wprowadzenie do eksploatacji jest spodziewane pod koniec lata 2024 roku. W przypadku samolotów szerokokadłubowych firma nadal zakłada miesięczną produkcję czterech samolotów A330 w 2024 roku i dwunastu samolotów A350 w 2028 r.

Skorygowany zysk operacyjny (EBIT) Airbus Helicopters spadł do 230 mln euro (w pierwszym półrocze 2023 roku było to 274 mln euro), co odzwierciedla niższe dostawy i podział między różne programy. Dział Airbus Defence and Space przyniósł stratę na poziomie 807 mln euro (dla przypomnienia w pierwszym półroczu 2023 roku wygenerowano zysk na pułapie 78 mln euro), co odzwierciedla 989 mln euro kosztów związanych głównie z zaktualizowanymi szacunkami ukończenia prac w poszczególnych projektach kosmicznych.

W programie A400M trwają prace mające na celu osiągnięcie kolejnych etapów rozwoju nowych możliwości. Działania modernizacyjne przebiegają w ścisłej współpracy z klientem. Nadal istnieją ryzyka dotyczące certyfikacji nowych możliwości technicznych i powiązanych z tym kosztów, niezawodności operacyjnej samolotów, redukcji kosztów i zabezpieczenia ogólnej wielkości produkcji.

Skonsolidowane wydatki korporacji na badania i rozwój finansowane ze środków własnych wyniosły łącznie 1593 mln euro (w pierwszym półroczu 2023 roku odnotowano 1431 mln euro). Skonsolidowany zysk operacyjny przed opodatkowaniem (EBIT) (zgłoszony) wyniósł 1456 mln euro (w pierwszym półroczu 2023 roku wygenerowano 1887 mln euro), w tym korekty netto w wysokości +65 mln euro.

Jako podstawę do działalności w 2024 roku kierownictwo firmy przyjmuje, że nie wystąpią dodatkowe zakłócenia w światowej gospodarce, ruchu lotniczym, łańcuchu dostaw, wewnętrznych operacjach spółki oraz jej zdolnościach w dostarczaniu produktów i usług. Wytyczne nie odnoszą się do ewentualnych fuzji i przejęć.

Airbus w związku z powyższym stawia sobie za cel w 2024 roku dostarczenie klientom około 770 samolotów komercyjnych. Producent przewiduje wypracowanie zysku skorygowanego EBIT na poziomie około 5,5 mld euro oraz utrzymać wolne przepływy pieniężne przed fuzjami i przejęciami oraz finansowaniem klientów w wysokości około 3,5 mld euro. 
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Do 2028 r. Lufthansa uporządkuje flotę szerokokadłubową

Pasażer i linie lotnicze

Do 2028 r. Lufthansa uporządkuje flotę szerokokadłubową

Piotr Bożyk 04 sierpnia 2024

Pierwszy embraer E195-E2 dla LOT-u już w Polsce

Pasażer i linie lotnicze

Pierwszy embraer E195-E2 dla LOT-u już w Polsce

Piotr Bożyk 01 sierpnia 2024

Kolejny embraer E195 dla LOT-u już w Warszawie

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Wodór w lotnictwie. Współpraca Airbusa z Avolon

Biznes i przemysł

Wodór w lotnictwie. Współpraca Airbusa z Avolon

inf. pras. 28 lipca 2024

Airbus: A321XLR z certyfikatem typu od EASA

Biznes i przemysł

Airbus: A321XLR z certyfikatem typu od EASA

Piotr Bożyk 19 lipca 2024

Transition Technologies PSC cyfryzuje Airbus Helicopters Technik

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Do 2028 r. Lufthansa uporządkuje flotę szerokokadłubową

Pasażer i linie lotnicze

Do 2028 r. Lufthansa uporządkuje flotę szerokokadłubową

Piotr Bożyk 04 sierpnia 2024

Pierwszy embraer E195-E2 dla LOT-u już w Polsce

Pasażer i linie lotnicze

Pierwszy embraer E195-E2 dla LOT-u już w Polsce

Piotr Bożyk 01 sierpnia 2024

Kolejny embraer E195 dla LOT-u już w Warszawie

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Wodór w lotnictwie. Współpraca Airbusa z Avolon

Biznes i przemysł

Wodór w lotnictwie. Współpraca Airbusa z Avolon

inf. pras. 28 lipca 2024

Airbus: A321XLR z certyfikatem typu od EASA

Biznes i przemysł

Airbus: A321XLR z certyfikatem typu od EASA

Piotr Bożyk 19 lipca 2024

Transition Technologies PSC cyfryzuje Airbus Helicopters Technik

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5