Wojna handlowa zaczyna coraz bardziej oddziaływać na branżę lotniczą. Pekin zakazał rodzimym liniom lotniczym odbioru i kupna nowych samolotów z USA, więc Xiamen Airlines zdecydowały o nieodbieraniu nowych boeingów 737 MAX.
Dostawy nowych boeingów 737 MAX do linii lotniczych w Chinach Boeing wznowił dopiero w sierpniu 2024 roku, mimo że wąskokadłubowe samoloty nowej generacji zostały wcześniej dopuszczone do lotów pasażerskich przez władze Państwa Środka. Amerykański producent zamierzał w kolejnych miesiącach zwiększyć m.in. liczbę produkowanych MAX-ów i dostaw do operatorów z Chińskiej Republiki Ludowej.
Szybko pogarszające się stosunki handlowe między USA a Chinami i wynikające z nich cła odwetowe sprawiają, że
zamówienie lub odbiór nowych samolotów od Boeinga przez chińskie linie lotnicze jest niewykonalne, zwłaszcza że Pekin wydał zakaz takich operacji. Istniejące chińskie cło na towary wyprodukowane w Stanach Zjednoczonych Ameryki, nałożone w odpowiedzi na cło w wysokości od 145 do 245 proc. na towary wyprodukowane w Chinach, znacząco podnosi ceny nowych samolotów Boeinga.
Wojna celna uderza w branżę lotniczą, zwłaszcza w przewoźników lotniczych. China Southern Airlines planowały sprzedaż 10 B787-8, lecz niemożność kupna większych Dreamlinerów wymusiła
rewizję decyzji o modernizacji floty.
Odbiór B787 wstrzymały Juneyao Airlines. Sytuacja w handlu międzynarodowym źle wpływa także na Xiamen Airlines, które Rynek Lotniczy miał okazję
przetestować w podróży na trasie Amsterdam – Xiamen – Australia. Przewoźnik z prowincji Fuijan zrezygnował z odbioru dwóch nowych boeingów 737 MAX 8, a cztery kolejne samoloty miały zostać dostarczone wkrótce.
Od ponad miesiąca dwa wąskokadłubowce przebywały w chińskim centrum dostaw Boeinga w Zhoushan, gdzie przechodziły prace wykończeniowe. Rezygnacja z odbioru maszyn przez chińskiego operatora zmusiła Boeinga do przebazowania maszyn z powrotem na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki, do Seattle. Samoloty z programu B737 są kręgosłupem floty krótko- i średniodystansowej. Xiamen Airlines posiadają 143 boeingi o wąskim kadłubie, z czego 22 to B737 MAX 8.
Boeing zamierzał na dniach przebazować do Zhoushan trzy kolejne B737 MAX 8, co pewnie miejsca mieć nie będzie. Inne, nieujawnione chińskie linie lotnicze anulowały swoje zobowiązanie do odbioru nowego samolotu za pośrednictwem chińskiego leasingodawcy. W ciągu kilkunastu najbliższych miesięcy Boeing zamierzał dostarczyć do Państwa Środka prawie 150 nowych samolotów.