Wielkimi krokami zbliża się koniec cyklu produkcyjnego Airbusa A380. Finałowa dostawa SuperJumbo jest zaplanowana w przyszłym roku, jednak ostatni z nich opuścił w mijającym tygodniu linię montażu końcowego Airbusa w Tuluzie.
Ostatni airbus A380, to
samolot dla linii Emirates o rejestracji A6-EVS (F-WWSH) i numerze seryjnym MSN 272. Obecnie maszyna została przetransportowana na stanowisko montażu silników. Za około miesiąc samolot wykona pierwszy lot techniczny, a następnie odleci do zakładów Airbusa w Hamburgu na pełne malowanie i wyposażenie kabiny pasażerskiej.
Od czasu pierwszej dostawy SuperJumbo do Singapore Airlines w 2007 r.z linii montażu końcowego zjechały dokładnie 242 A380. Największym użytkownikiem A380 jest linia Emirates, która posiada 115 takich maszyn, kolejnymi były linie Singapore Airlines (24), Lufthansa (14), British Airways (12), Qantas (12), Air France (10), Etihad (10), Korean Air (10), Qatar Airways (10), Asiana (6), Malaysian (6), Thai Airways (6), China Southern (5) oraz ANA (2). Obecnie na dostawę oczekuje dziewięć samolotów tego typu: osiem dla linii Emirates oraz jeden dla linii ANA.
COVID pogromcą A380
Trzeba nadmienić część globalnej floty Airbusa A380 stanie jedną z największych ofiar pandemii koronawirusa. Kilku operatorów już jakiś czas temu zaczęło uziemiać niektóre lub wszystkie swoje samoloty tego typu. Inni przewoźnicy chcą natychmiast wycofać część lub całą flotę SuperJumbo.
Uziemienie airbusów A380 nie powinno być zaskoczeniem. Wykonywanie operacji lotniczych tymi bardzo lubianymi przez większość podróżnych piętrowymi samolotami ma uzasadnienie ekonomiczne wtedy, gdy na ich pokładzie podróżuje komplet pasażerów. To przedstawia problem dla linii lotniczych, szczególnie w okresie poza szczytem sezonu, gdyż znalezienie ponad pół tysiąca pasażerów na każdy rejs, nie należy do łatwych zadań. Obecnie dziennie lata kilkunastu A380, w porównaniu do około 220 SuperJumbo rok temu.
Koniec Airbusa A380
Warto też dodać, że ostatnie skrzydła opuściły zakład produkcyjny Airbus UK w Broughton w pierwszej połowie lutego.
Projekt bardzo dużego, dwupokładowego samolotu był marzeniem kilku producentów w branży. Spełnił je częściowo tylko Airbus dając lotnictwu maszynę A380-800. To wspomniane marzenie udało się spełnić tylko technicznie, a nie finansowo, co pokazują wydarzenia z ubiegłego roku. Czynników które doprowadziły do niepowodzenia programu A380 jest kilka. Decyzja o wstrzymaniu produkcji airbusa A380, zwanego SuperJumbo, jest ostatnim akcentem w jednej z największych przemysłowych inwestycji w Europie i odzwierciedla brak zamówień od przewoźników, którzy nie popierają już wizji Airbusa w postaci ogromnego czterosilnikowego odrzutowca, który miał walczyć z zatłoczeniem na największych portach lotniczych świata. Zapraszamy do zapoznania się z naszym raportem "
A380: Niespełnione marzenie Airbusa".