Zamówienia na rodzinę samolotów A320neo Airbusa osiągnęły w pierwszych miesiącach tego roku pięciocyfrową liczbę. Stało się to niemal 13 lat od ujawnienia pierwszej umowy z linią lotniczą na ten typ samolotu. Główny konkurent rodziny neo, B737 MAX, został z zamówieniami sporo w tyle.
Duopol Boeinga i Airbusa od dawna dominuje w sprzedaży samolotów i prawdopodobnie tak będzie w dającej się przewidzieć przyszłości. Boeing ma dłuższą historię, ale Airbus rozwijał się szybciej od momentu powstania i dzięki temu A320 jest obecnie najlepiej sprzedającą się rodziną samolotów wszech czasów. Najnowsze dane Airbusa pokazują, że liczba zamówień na wersję z nowym silnikiem sięgnęła 10 354 samolotów. Dyrektor handlowy Christian Scherer, powiedział, że ta pięciocyfrowa suma jest "większa niż pierwotnie przewidywano i jesteśmy z tego powodu więcej niż zadowoleni".
Airbus ujawnił pierwsze zamówienie na A320neo od Virgin America w styczniu 2011 r. Od tego czasu, to większy A321neo stał się preferowanym wariantem, z 6 171 zamówieniami, w których 550 to zamówione maszyny dalekiego zasięgu A321XLR - które mają wejść do służby w
trzecim kwartale tego roku. Łączne zamówienia Airbusa na rodzinę A320neo przekraczają o ponad 2 tys. całkowitą liczbę zamówień na A320 z poprzedniej rodziny zwanych roboczo ceo. W latach 1988-2021 Airbus dostarczył 8,1 tys. samolotów z tej wcześniejszej rodziny. Airbus w końcu skasował ostatnie siedem zaległych A321ceo z zamówień, ale nadal oficjalnie ma zamówienia na cztery A320ceo i dwa A319ceo.
Warto dodać, że A320neo nie będzie już unowocześniany, a jego następca pojawi się pod koniec następnej dekady, wskazując, że zostanie zaprojektowany specjalnie z myślą o zużywaniu tzw. zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF). Więcej o tym w artykule "
Airbus: Następca A320neo będzie nowym samolotem napędzanym SAF".
Rodzina A320neo
Rodzina samolotów A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu o 950 km (500 mil) lub przewiezienia do 2 ton ładunku więcej niż dotychczas.
Do końca lutego 2024 r. łącznie 130 firm leasingowych i linii zamówiło 10 354 maszyn z rodziny A320neo (61 A319neo, 4 122 A320neo, 6 171 A321neo), to około 62 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc. Wśród zamówień A321neo, 550 samolotów to A321XLR. Do tej pory Airbus dostarczył 3 189 maszyn z rodziny A320neo: 17 A319neo, 1 911 A320neo oraz 1 261 A321neo.
Główny konkurent - boeing 737 MAX
Rodzina samolotów B737 MAX jest oszczędniejszą wersją B737NG, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki CFM LEAP-1B napędzające maszynę, które zostały zoptymalizowane pod kątem B737, są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu lub przewiezienia więcej ładunku niż dotychczas. Producent również zaprojektował nowy rodzaj wingletów, które będą montowane w maszynach 737 MAX.
Łącznie 75 firm leasingowych i linii zamówiło 6354 maszyny z rodziny B737 MAX (w tym 2470 B737 MAX 8), to około 36 proc. rynku wąskokadłubowego. Do tej pory Boeing dostarczył 1445 MAX-ów w dwóch wersjach: MAX 8 i MAX 9. Ponad 50 linii lotniczych na całym świecie obsługuje obecnie około 3 tys. lotów B737 MAX dziennie. Od końca 2020 r. eksploatowana flota 737 MAX wykonała ponad 1,7 mln lotów komercyjnych o łącznej długości ponad 3 mln godzin lotu z niezawodnością wynoszącą 99,3 proc.
Pierwszym problemem dla Boeinga było wyczucie czasu. Ze względu na opóźnienia w produkcji, nowy samolot MAX został wprowadzony na rynek sześć miesięcy po tym, jak Airbus wprowadził na rynek nowego A320neo. W ciągu tych sześciu miesięcy Airbus zebrał zamówienia na ponad 1 tys. samolotów, zanim jeszcze ogłoszono premierę MAX. To niewiele, ale każda taka sytuacja bardzo pomaga. Potem zaczęły się kolejne poważniejsze problemy i pytania po katastrofie boeinga 737 MAX 8 linii
Ethiopian Airlines, który wykonując rejs ET302 rozbił się wkrótce po starcie z lotniska w Addis Abebie. Katastrofa drugiego B737 MAX 8 (
wcześniej rozbił się MAX linii Lion Air) doprowadziła do
uziemienia tych samolotów przez władze lotnicze na całym świecie, które trwało 20 miesięcy, dopóki nakaz jako pierwsza cofnęła
Federalna Administracja Lotnictwa w USA. Mimo sporych zmian w Boeingu, program ten nadal notuje różnego rodzaju wpadki i problemy, o których można przeczytać w naszym wątku "
Problemy Boeing 737 MAX".