ATR potwierdził dziś (9 października), że otrzymał zezwolenie od zarządu na wprowadzenie nowej wersji 42-600S. Litera "S” oznacza STOL czyli wersję ATR-a krótkiego startu i lądowania. Nowy ATR oferuje możliwości startu i lądowania na pasach startowych o długości zaledwie 800 m, z 40 pasażerami na pokładzie i w standardowych warunkach lotu*.
* Przez standardowe warunki lotu ATR ma na myśli 15-20°C temperaturę na lotnisku, teren zbliżony do poziomu morza, suchy i utwardzony pas startowy oraz trasę do 200 nm (mil morskich) czyli około 370,5 km.
Nowość w regionalnej rodzinie ATR-a
Nowa wersja ATR 42-600S,
ogłoszona podczas tegorocznego Paris Air Show 2019, oferuje możliwość startu i lądowania na pasach startowych o długości nieprzekraczającej 800 m, dlatego w oznaczeniu pojawiła się litera "S", która w skrócie oznacza, że jest to wersja STOL (Short Take Off and Landing) czyli ATR krótkiego startu i lądowania. Producent przewiduje otrzymanie certyfikatu typu w drugiej połowie 2022 r., a pierwszą dostawę tuż po otrzymaniu tych ważnych dokumentów. Nowy samolot w wersji 42-600S będzie potrzebował tylko 800 m do startu, a nie jak do tej pory 1050 m. Nowy pomysł ATR-a, to strzał w dziesiątkę jeżeli chodzi o bardzo małe porty lotnicze. Samolot umożliwi otwarcie wielu nowych połączeń, a także pozwoli wykonać wiele czarterów na lotniska, na których nie mógł wylądować tego typu samolot.
Życzenie Elix Aviation, aby zostać pierwszym wynajmującym, który zaoferuje sloty dostawcze na nowego ATR-a 42-600S, jest częścią strategii wzmocnienia pozycji lidera jako największego leasingodawcy samolotów turbośmigłowych na świecie i nadal koncentruje się na wydajnym segmencie turbośmigłowego rynku. Po raz pierwszy firma złożyła zamówienie bezpośrednio u producenta samolotów, a wybór ATR 42-600S dowodzi pewności co do jakości i wartości samolotu, a także potencjału rynkowego jaki będzie miała wersja STOL na regionalnym rynku lotniczym. Pierwsze zamówione samoloty zostaną dostarczone w latach 2022 - 2024.
– Jesteśmy dumni móc powitać Elix Aviation jako naszego leasingodawcę numer jeden dla modelu 42-600S. Strategiczna decyzja Elixa o tym, że jako pierwszy zaoferuje sloty ATR 42-600S potwierdza naszą wiarę w ten produkt. Jako leasingodawca specjalizujący się w turbośmigłowcach, rozumieją rynek i chcą wyprzedzić branżę. W ATR-ze bardzo poważnie traktujemy naszą wiodącą pozycję na regionalnym rynku lotniczym, a dzięki nowym innowacjom produktowym, takim jak 42-600S, staramy się reagować na potrzeby linii lotniczych i ich pasażerów – skomentował w Paryżu Stefano Bortoli prezes ATR-a.
ATR ma jasną perspektywę komercyjną dotyczącą 42-600S. W najbliższych latach trzeba będzie wymienić około 1200 turbośmigłowców o pojemności od 30 do 50 foteli. Dzięki swojej ekonomicznej wydajności i elastyczności operacyjnej ATR 42-600S jest idealnie dopasowany do tego wymagania. Poza osiągami na krótkich pasach startowych samolot oferuje 50 miejsc przy tych samych kosztach operacyjnych, co samoloty 30-miejscowe.
– To dla nas doskonała okazja, aby być w czołówce innowacji na naszym rynku. Ten nowy samolot dobrze wpisuje się w długoterminową strategię Elix Aviation, polegającą na oferowaniu szerokiej gamy specjalistycznych i kompletnych rozwiązań regionalnym operatorom turbośmigłowym na całym świecie oraz byciu wiodącym i innowacyjnym leasingodawcą na rynku. Samolot ma możliwość zapewnienia znacznych korzyści liniom lotniczym, zwiększając potencjał przychodów i otwierając dla nich nowe możliwości lotów na lotniska z krótszymi pasami startowymi. Istnieje wiele społeczności na całym świecie, które będą mogły skorzystać ze zwiększonej łączności, którą ten samolot dostarczy – powiedział John Moore, dyrektor operacyjny Elix Aviation Capital.
Zainteresowane są dwie linie lotnicze
Air Tahiti i ATR potwierdzili w Paryżu zamówienie na dwóch ATR-ów 42-600S, nowej wersji ATR-a 42 oferującą zwiększone możliwości startu i lądowania na krótkich pasach startowych. Dzięki tej aktualizacji ATR da możliwość operowania na kilkuset kolejnych portach lotniczych, oferując przewoźnikom nowe możliwości komercyjne i zapewniając lokalnym społecznościom lepszy dostęp do światowej gospodarki, opieki zdrowotnej, edukacji czy kultury. Kolejne zamówienie na pięć samolotów tego typu złożyła linia, która na razie chce pozostać anonimowa. Prawdopodobnie jest to linia z Afryki. Łącznie na start ATR otrzymał zamówienia na 17 samolotów tego nowego typu.