Pierwsze z elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74 zostały już skierowane do naprawy w Pesie. Prezes PKP Intercity, Marek Chraniuk, zaznaczył, że pociągi mogą przydać się do obsługi nowych połączeń.
Jak zapewnił Marek Chraniuk, 11-letnie elektryczne zespoły trakcyjne ED74 są już w naprawie, a te wykonywane są na razie zgodnie z harmonogramem. – Zmodernizowane ED74 to będzie skok jakościowy. W efekcie otrzymamy w zasadzie nowy pojazd. Chcemy przygotować je do określonych ciągów komunikacyjnych – powiedział prezes PKP Intercity. Zwrócił uwagę, że wkrótce pojawią się zupełnie nowe potrzeby komunikacyjne pasażerów spółki, związane z rozbudową lotniska na południu Mazowsza.
– Będzie potrzeba uruchamiania szybkich połączeń w relacji Warszawa – Radom. Związane to będzie z uruchomieniem portu lotniczego w Radomiu, który będzie pełnił rolę pomocniczą dla lotniska Chopina – dodał Marek Chraniuk, sugerując, że krótkie, czteroczłonowe "Edyty" po zaawansowanej modernizacji, mogące kursować z prędkością 160 km/h, dobrze sprawdziłyby się w obsłudze przebudowywanego lotniska.
Umowę na modernizację 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych podpisano
w połowie 2019 roku. Pierwotnie zaplanowano dla nich obsługę tras z Wrocławia do Lublina (przez Radom), z Krakowa do Lublina (także przez Radom) i z Wrocławia do Kielc. Czas pokaże, czy siatka połączeń zostanie poszerzona o odcinek Warszawa – Radom.
Od 15 grudnia PKP Intercity rozpocznie obsługę lotniska Chopina pociągami Dart. Będą kursować
na trasie Łódź Fabryczna – Warszawa Lotnisko Chopina z pominięciem największych warszawskich dworców. Niestety na razie pasażerowie rezerwujący bilety linii lotniczych LOT nie będą mogli kupić w ramach jednej transakcji biletu do lub z Łodzi.