Lotnisko Zielona Góra-Babimost, w wyniku przeprowadzenia badania i oceny ofert, wybrało pod koniec listopada br. ofertę na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej zadania: Budowa Terminala Pasażerskiego na Lotnisku Zielona Góra – Babimost w Nowym Kramsku. Wygrała Pracownia Architektoniczna PROPAGO Paweł Gołębiewski, która zmieściła się w budżecie lotniska.
Zamówienie dokumentacji
Przedmiotem zamówienia było wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej zadania polegającego na budowie nowego terminala pasażerskiego na Lotnisku Zielona Góra – Babimost w Nowym Kramsku. Teren na którym ma powstać nowa inwestycja jest oznaczony w planie lotniska jako T7 zlokalizowany jest w zachodniej części działki nr 1299/56. Port lotniczy chciał przeznaczyć na zamówienie 750 tys. zł.
Najważniejsze informacje na temat skali projektowanego przedsięwzięcia to:
1. Bilans terenu
- powierzchnia opracowania 83 900 m2;
- powierzchnia zabudowy 4 510 m2;
- powierzchnia utwardzona 52 270 m2;
- powierzchnia biologicznie czynna 27 130 m2;
- ilość parkingów dla samochodów 908 szt.;
- ilość parkingów dla autokarów 4 szt.
2. Bilans powierzchni budynku
- projektowane pomieszczenia holu 1 880 m2;
- projektowane pomieszczenia higieniczno-sanitarne 490 m2;
- projektowane pomieszczenia usługowe 1 080 m2;
- projektowane pomieszczenia biurowe 1 310 m2;
- projektowane pomieszczenia kontroli 1 810 m2;
- projektowane pomieszczenie Schengen 620 m2;
- projektowane pomieszczenie no Schengen 510 m2;
- projektowana przestrzeń odbioru bagażu 310 m2;
- projektowana przestrzeń komunikacji pionowej 340 m2;
- projektowane pomieszczenia „gate” 100 m2;
- łączna powierzchnia użytkowa budynku: 8 450 m2.
Zamawiający przewidywał także uzgodnienie innych wielkości w toku prac projektowych (+/- 15%)
Dodatkowe informacje
Docelowo projektowanie należało przeprowadzić w taki sposób żeby istniała możliwość obsługi dwóch grup pasażerów po 180 osób w 2 godziny w systemie mieszanym Schengen/No Schengen. Ponadto, należło przewidzieć możliwość potencjonalnego bezkolizyjnego przechodzenia przylatujących pasażerów przesiadających się na kolejny lot bez konieczności przeprowadzenia powtórnej kontroli.
Nowy terminal pasażerski funkcjonować ma jako osobny obiekt. Poprzez rozbudowę terminala zakłada się zwiększoną atrakcyjność miejsca i tym samym wzrostu ruchu pasażerskiego. Planowana jest również ingerencja w zagospodarowanie terenu pod zwiększoną ilość podróżnych. Teren inwestycji znajduje się w obrębie lotniska Zielona Góra – Babimost i nie jest zabytkiem ani nie znajduje się w otoczeniu zabytku.
Wybór najkorzystniejszej oferty
Zgodnie z rozdziałem XI SWZ Zamawiający dokonał oceny ofert, które nie zostały odrzucone, na podstawie kryteriów:
1. Cena oferty brutto („C”) - 60% (60 pkt.).
2. Okres gwarancji i rękojmi („G”) - 40% (40 pkt.).
Zamawiający udzielił zamówienia Wykonawcy, którego oferta uzyskała największą łączną ilość punktów za podane powyżej kryteria. Za najkorzystniejszą uznano ofertę nr 5 złożoną przez Wykonawcę: Pracownia Architektoniczna PROPAGO Paweł Gołębiewski, która zaoferowała cenę 734.925,00 PLN oraz okres gwarancji jakości 36 miesięcy.
Przygotowanie dokumentacji i chęć zmiany wyglądu samego terminala jak i terenów około lotniskowych, to m.in. pokłosie rozmów z Ministerstwem Obrony Narodowej i potencjalnego wykorzystania Lotniska Zielona Góra/Babimost do celów obronnych.
Nowy model funkcjonowania lotniska
W połowie listopada 2022 r. przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego spotkali się w Warszawie z ministrem Funduszy i Polityki Regionalnej Marcinem Horałą. Spotkanie dotyczyło Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost. Członek zarządu województwa lubuskiego Marcin Jabłoński przedstawił możliwe inwestycje na lotnisku. Poruszono również kwestię dotyczącą prowadzonych rozmów z Ministerstwem Obrony Narodowej i potencjalnego wykorzystania Lotniska Zielona Góra/Babimost do celów obronnych, współużytkowanego z województwem lubuskim. Uczestnicy spotkania zadeklarowali kontynuację prac nad nowym modelem funkcjonowania portu w Babimoście w zakresie zarządzania dostępną infrastrukturą lotniskową.
W rozmowach uczestniczyli m.in.: Marcin Jabłoński – Członek Zarządu Województwa Lubuskiego, Sławomir Kotylak – Dyrektor Departamentu Infrastruktury i Komunikacji UMWL, Mariusz Stokłosa – Z-ca Dyrektora Departamentu Infrastruktury i Komunikacji UMWL, Maciej Pawliński – Prezes Spółki Lotnisko Zielona Góra/Babimost.