Choć siatka połączeń zielonogórskiego portu lotniczego jest bardzo ograniczona – gdyby nie dopłaty do lotów Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego lotnisko w Babimoście stałoby puste, a jednym jego użytkownikiem byłoby powietrze – to działalność portu nie pozwoliła na wygenerowanie zysku netto. Lotnisko w Zielonej Górze odnotowało stratę 155 078 złotych.
Port lotniczy w Babimoście, którego operatorem są Polskie Porty Lotnicze, zaliczany jest do najmniejszych lotnisk regionalnych w Polsce i ten obraz sytuacyjny w najbliższej perspektywie czasowej nie ulegnie zmianie, chyba że polski lider dopłaty do lotów, czyli Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego zdecyduje się zwielokrotnić dopłaty do lotów. Samorząd, z pieniędzy publicznych, dopłaca do wszystkich lotów, jakie zielonogórskie lotnisko obsługuje.
Z Lubuskiego portu lotniczego, oprócz regularnych rejsów krajowych do Warszawy, w zeszłym roku można było polecieć również do Krakowa i Gdańska, jak również czarterowo do Albanii, Egiptu, Turcji i Tunezji. Warte wiele milionów złotych przetargi na „promocję regionu” poskutkowały obsłużeniem przez Zieloną Górę rekordowej liczby pasażerów. W roku 2023 było to 54 tys.
Przez ostatni rok obrotowy kapitał podstawowy portu nie uległ zmianie i w dalszym ciągu wynosi 620 tys. złotych. Na tym samym poziomie (26 150 złotych) pozostał również kapitał zapasowy. Największa zmiana odnotowana została w przypadku kapitału rezerwowego, który wzrósł o 4 999 990. Na ostatni dzień 2023 roku ten kapitał wynosił 8 854 466 złotych.
Obsłużenie rekordowej liczby pasażerów nie pozwoliło zielonogórskiemu lotnisku na wygenerowanie zysku netto. Kolejny raz odnotowana została strata, która za rok 2023 okazała się rekordowa. Babimost stracił 155 078 złotych netto, podczas gdy rok wcześniej było to 85 169 złotych. Z kolei w 2021 i 2020 roku strata wyniosła odpowiednio 97 635 i 66 035 złotych.
Skumulowana strata za ostatnie lata osiągnęła wartość 403 917 złotych. Odnotowaną w zeszłym roku zarząd portu proponuje pokryć z zysków z przyszłych lat. Sęk w tym, że w najbliższych latach nie zanosi się, aby port lotniczy Zielona Góra osiągnął jakikolwiek zysk ze swojej działalności, co oznacza, że jedyne lotnisko w województwie lubuskim będzie wciąż nierentowne, tak jak porty lotnicze w Łodzi, Lublinie, czy Olszynie, których łączna strata za zeszły rok to ponad 95 mln złotych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.