Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Zimowa Kraina Czarów albo Zamrożone Piekło: Śnieg w lotnictwie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-12-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Skycop

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Zimowa Kraina Czarów albo Zamrożone Piekło: Śnieg w lotnictwie
fot. domena publiczna CC0
W lotnictwie śnieg nie wywołuje wielu pozytywnych emocji. Każda zima to nowe wyzwanie dla branży lotniczej. Płynny przebieg operacji lotniczych w dużym stopniu zależy od warunków atmosferycznych. Choć załamanie pogody może przyjść wszędzie, to niektóre kraje są do tego przygotowane lepiej niż inne.

Nic dziwnego, że kraje północne najlepiej radzą sobie z silnymi opadami śniegu. Na przykład Sztokholm-Arlanda, największe lotnisko w Szwecji, nigdy nie zostało zamknięte z powodu śniegu. Port lotniczy rozpoczyna przygotowania do sezonu zimowego wczesną jesienią, kiedy liczba pracowników obsługi technicznej lotniska wzrasta z 30-50 do ponad 100 osób. Odpowiedni sprzęt odgrywa również kluczową rolę w sprawnym działaniu tamtejszego portu lotniczego. Christian Nyberg, szef operacji lotniczych w Arlandzie, informuje, że do odśnieżania wykorzystywanych jest około stu różnych pojazdów.

Norwegia

Norwegia jest kolejnym krajem północnym świetnie radzącym sobie z trudnymi warunkami pogodowymi. 15 stycznia 2018 roku w Oslo doszło do zamieci śnieżnych, które pozostawiły po sobie obszary pokryte śniegiem o grubości do 70 centymetrów. Niektóre norweskie lotniska musiały zostać zamknięte, aż do momentu, gdy pogoda ponownie umożliwiła latanie. Główne lotnisko w Oslo-Gardermoen nie przerwało w tym czasie swojej działalności, bo było doskonale przygotowane do usuwania śniegu. Jednym z zastosowanych rozwiązań był największy na świecie pług śnieżny, który może przenieść 10 tys. ton śniegu w mniej niż godzinę! Tego dnia odwołano tylko 46 z 579 zaplanowanych lotów.

Oczywiście ciężkie warunki pogodowe spowodowały opóźnienie wielu połączeń – było ich dokładnie 474. Ale to i tak niewielka cena, którą trzeba było zapłacić za możliwość dotarcia do celu bezpiecznie, nawet w środku zimowej zawieruchy. Port lotniczy Oslo-Gardermoen przywita nadchodzący sezon zimowy z nowymi, pełnymi mocy rozwiązaniami, które pomogą walczyć z burzami śnieżnymi. Po zeszłorocznych pomyślnych testach na lotnisku w Fagernes dwa autonomiczne pojazdy do odśnieżania zostaną uruchomione w Oslo-Gardermoen na początku 2019 roku i będą działać do kwietnia.

Niestety, nie każdy kraj ma tak dobre wyniki w zarządzaniu śniegiem jak Norwegia i Szwecja. Holenderski Królewski Instytut Meteorologiczny szacuje, że śnieg pokrywa lotnisko Amsterdam-Schiphol średnio 14 dni w roku. Zazwyczaj port lotniczy może sobie z nim poradzić, ale w zeszłym roku pojawiło się kilka nieprzyjemnych niespodzianek. 12 grudnia 2017 roku w Holandii ogłoszono „kod czerwony” z powodu silnej burzy śnieżnej, która spowodowała opóźnienia w ruchu w całym kraju. Mimo że lotnisko Amsterdam-Schiphol działało, z 4 990 lotów zaplanowanych na dwa dni burzy, 2 401 zostało odwołanych, co wpłynęło na podróże tysięcy pasażerów.

Wielka Brytania

Wielka Brytania ma problemy ze śniegiem prawie co roku. „Nie widzimy wystarczająco dużo śniegu, aby móc być ekspertami w jego usuwaniu”, powiedział James-Paul Straiton, kierownik operacyjny na lotnisku Glasgow. Zima 2017/2018 nie była wyjątkiem. Przyniosła kilka burz, które spowodowały problemy na lotniskach w całym kraju. Prawdopodobnie jedna z najbardziej dotkliwych rozpoczęła się 10 grudnia 2017 roku, kiedy to śnieżyca spowodowała, że w Londynie poziom śniegu osiągnął 25 centymetrów. Na londyńskim lotnisku Heathrow z 2 247 zaplanowanych lotów odwołano 689, a 1 345 opóźniło się. Tysiące pasażerów znalazło się w trudnej sytuacji, stojąc w 5-godzinnych kolejkach wyłącznie po to, aby wydostać się z lotniska! Ludzie byli zdenerwowani nie tylko z powodu opóźnień, ale również braku personelu, który zająłby się zarządzaniem przepływem pasażerów.

Na początku marca 2018 roku śnieżyca nazwana dramatycznie „Bestią ze Wschodu” nawiedziła wiele krajów. Jednak największe szkody wyrządziła ponownie na Wyspach Brytyjskich. W Wielkiej Brytanii wystąpiły wtedy poważne zakłócenia w ruchu lotniczym – na lotnisku Heathrow w Londynie opóźnionych było 1 305 lotów z zaplanowanych 4 611. Jednak najgorsza sytuacja była w porcie lotniczym w Dublinie. Został on zamknięte 2 marca 2018 roku zaraz po otrzymaniu doniesień, że „Bestia ze Wschodu” zmierza do Irlandii, co doprowadziło do odwołania 97% lotów (556 z 573). Tylko jeden lot zdołał opuścić lotnisko o czasie! Cztery były opóźnione, a o 12 brakowało informacji.

Zima 2017/2018 przyniosła także śnieżne dni na południu Europy. 5 lutego 2018 roku nad Madrytem szalała intensywna śnieżyca, ale lotnisko funkcjonowało, zamykając tylko jeden z czterech pasów startowych. To spowodowało anulowanie 155 lotów z 1 448. Opóźnienia były w takiej sytuacji nieuniknione. Pokazało to jednak, że nawet kraje, w których zimy są ciepłe i zazwyczaj bezśnieżne, mogą być przygotowane na nieoczekiwane sytuacje.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Śnieżyca sparaliżowała lotnisko i kolej w Monachium

Pasażer i linie lotnicze

Śnieżyca sparaliżowała lotnisko i kolej w Monachium

Mateusz Kieruzal 02 grudnia 2023

Zobacz również:

Śnieżyca sparaliżowała lotnisko i kolej w Monachium

Pasażer i linie lotnicze

Śnieżyca sparaliżowała lotnisko i kolej w Monachium

Mateusz Kieruzal 02 grudnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5