Nowy japoński przewoźnik niskokosztowy Zipair Tokyo, który w lipcu otrzymał certyfikat AOC, w piątek (20 grudnia) oficjalnie zaprezentował swojego pierwszego Dreamlinera. Start linii zapowiedziany jest na maj 2020 r.
Pokład Dreamlinerów linii Zipair został skonfigurowany dla 290 pasażerów w dwóch klasach podróży: 18 w klasie biznes (1-2-1), gdzie zainstalowano fotele JAMCO, które można całkowicie rozłożyć tworząc wygodne łóżko, oraz 272 w klasie ekonomicznej (3-3-3), gdzie pojawiły się fotele firmy Recaro. Fotele tej klasy nie będą posiadać indywidualnego systemu rozrywki pokładowej, ale w zamian za to będą mieli do dyspozycji specjalne podstawki na
Niskokosztowa spółka Japan Airlines (JAL) będzie początkowo obsługiwać loty dwoma samolotami boeing 787-8. Start nowej linii zaplanowano 14 maja 2020 r. kiedy zainaugurowane zostaną codzienne loty z Tokio (Narita) do Bangkoku (Suvarnabhumi). Od 1 lipca 2020 r. dołączy do siatki codzienne połączenie Tokio-Narita – Seul-Incheon. Kolejnymi trasami mają być miasta w Azji, a następnie w Europie i na Zachodnim Wybrzeżu USA. JAL formalnie utworzył nową spółkę 2 sierpnia 2018 r. pod tymczasową nazwą TBL Co. Ltd. Od kwietnia wiemy, że linia nazywa się ZIPAIR Tokyo. Japoński JAL jest jedynym właścicielem firmy i wyznaczył Shinto Nishidę jako prezesa odpowiedzialnego za tworzenie nowych struktur. Główna siedziba nowej spółki znajduje się na tokijskim lotnisku Narita, gdzie znajduje się również baza operacyjna przewoźnika.
Rosnące statystki linii LCC w Japonii– Głównym motorem dla długich tras LCC są prognozy pokazujące, że 50 proc. udziału w rynku w Azji będzie należało do przewoźników niskokosztowych. Zauważyliśmy, że skupiając się tylko na rynku linii tradycyjnych tracimy bardzo dużą część rynku – powiedział Steve Smith, wiceprezes JAL ds. globalnej sprzedaży.
Linie niskokosztowe w Japonii mają obecnie około 10 proc. udziału w lotach krajowych i międzynarodowych. Oczekuje się, że rynek LCC wzrośnie do około 30 proc. w ciągu następnej dekady. Na pewno pomoże w tym turystyka, bo japoński rząd wyznaczył nowy cel zwiększenia ruchu turystycznego z 40 mln odwiedzających rocznie w 2020 r. do 60 mln do 2030 r. Posiadanie taniego przewoźnika dalekodystansowego w Japonii, to na pewno świetny krok do osiągnięcia tych celów.
Igrzyska mają napędzić ruchLow cost JAL-u rozpocznie loty w sezonie letnim 2020 r. kiedy Japonia będzie gospodarzem letnich Igrzysk Olimpijskich. Na początek flota nowej linii będzie składać się z dwóch używanych boeingów B787-8 Dreamliner (po JAL), które na pokład mają zabierać 290 pasażerów: 40 w klasie biznes oraz 250 w klasie ekonomicznej. Od 2021 do 2023 r. ZIPAIR ma odbierać każdego roku dwa nowe B787-8, co doprowadzi w 2024 r. do floty składającej się z 10 Dreamlinerów. Obecnie przewoźnik sojuszu oneworld ma w swojej flocie 45 Dreamlinerów: 27 B787-8 i 18 B787-9, a konfiguracja pokładu B787-8 jest jedną z najmniejszych w branży. B787-8 JAL latają w dwóch konfiguracjach międzynarodowych i mają kolejno 161 oraz 186 foteli.