Ukraińskie linie lotnicze SkyUp nie mogą wykonywać lotów pod własną marką, więc – aby nie ogłosić upadłości – skupiły się na rozwoju usług wynajmu samolotów wraz z załogą. Był to strzał w „10”, gdyż segment ACMI odnotował spory wzrost. Operator zza wschodniej granicy i jego spółka zależna w sezonie letnim wykonali 10 129 lotów, przewożąc 1 523 414 pasażerów, realizując loty dla m.in. Wizz Aira z Warszawy.
Zamknięcie ukraińskiego nieba, wywołanego przez zbrojny atak wojsk rosyjskich na Ukrainę, wciąż obowiązuje. Co jakiś czas pojawiają się informacje, że
władze ukraińskie chciałyby wkrótce otworzyć niebo, aby lotnictwo cywilno-komercyjne zostało reaktywowane. Ostatnio broker ubezpieczeniowy wyznał, że przestrzeń powietrzna nad Ukrainą może zostać ponownie otwarta, gdyż władze chcą przywrócić do życia porty w Lwowie, jak i Kijowie. Chęć szybkiego wznowienia lotów wskazywały m.in. airBaltic, Ryanair czy Wizz Air.
Zmiana modelu operowania Atak Rosji oznaczał dla ukraińskich linii lotniczych konieczność odnalezienia się w nowej rzeczywistości i przemodelowania zasad prowadzenia biznesu. Najlepszą alternatywą był i jest wynajem samolotów wraz z załogą innym przewoźnikom lotniczym na świecie. Tak zrobił również SkyUp – prywatny przewoźnik, który został założony na Ukrainie w maju 2018 roku.
Decyzja o współpracy z innymi liniami w formule wet-leasingu okazała się dla SkyUp’u bardzo dobra, albowiem w podstpandemicznej erze popyt na usługi ACMI jest duży, a wycofanie w czasie COVID-u wielu starych samolotów wygenerowało lukę, którą trudną wypełnić. Z usług ukraińskiego operatora korzystali przewoźnicy z Unii Europejskiej;
linie uzyskały maltański certyfikat operatora lotniczego (AOC), aby móc swobodnie operować w obrębie Unii.
Prywatny przewoźnik zza wschodniej granicy Polski zawarł już wiele umów ACMI, a
jednym z odbiorców usług SkyUp’u był Wizz Air. Trzy boeingi 737 wykonywały dla węgierskich linii lotniczych regularne rejsy z Warszawy. Współpraca została już zakończona, gdyż – jak wskazał niskokosztowy operator w swoim sprawozdaniu finansowym – koszty leasingu ad hoc były zbyt wysokie.
Wzrost segmentu ACMI Tylko w sześciomiesięcznym okresie letnim ukraiński przewoźnik i jego spółka zależna na Malcie wykonali 10 129 operacji lotniczych, a boeingi 737 przewiozły 1 523 414 podróżnych. Działalność ACMI, w okresie 1 kwiecień – 31 październik, odnotowała wzrost o 44,7 proc. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. W 2024 roku SkyUp Airlines rozszerzyły swój zasięg do 49 krajów i 143 portów lotniczych na całym świecie. Wzrost częstotliwości lotów i miejsc docelowych podkreśla duży popyt na usługi wet-leasingu. Oprócz Wizz Aira, w okresie letnim linie współpracowały z siedmioma przewoźnikami, w tym z HiSky, Arkia, US-Bangla i Israir.
– Od ponad dwóch lat działamy na rynku ACMI i pozostaje on kluczowym obszarem zainteresowania naszych linii lotniczych. Wyniki sezonu letniego wskazują na pozytywną dynamikę. W tym okresie znacząco zwiększyliśmy liczbę obsługiwanych lotów i pasażerów, co odzwierciedla rosnące zaufanie, jakim darzą nas nasi partnerzy – uważa Dmytro Seruchow, ukraińskiego przewoźnika, który zamierza dalej rozwijać się na rynku wynajmu samolotów wraz z załogą.