Urząd Lotnictwa Cywilnego opublikował zaakceptowany nowy cennik opłat lotniskowych w Modlinie. Ryanair nie będzie płacił już stałych stawek za jednego obsłużonego pasażera. Lotnisko w Modlinie przyjęło „schodkowy” taryfikator, a Ryanair będzie ponosił różne opłaty pasażerskie. Dopiero po przekroczeniu 2 500 001 podróżnych odlatujących z Modlina, opłata pasażerska wynosić będzie sześć złotych. Średnia opłata pasażerska wyniesie 18,87 złotych.
Parę dni temu wygasła 10-letnia umowa Ryanair z Mazowieckim Portem Lotniczym w Modlinie, którą zawarł ówczesny zarząd portu. Z punktu widzenia irlandzkich linii zapisy umowne były bardzo dobre. Linie, w przypadku obsłużenia powyżej trzech milionów pasażerów rocznie, poniosły opłatę pasażerską w wysokości zaledwie pięciu złotych. Tak skonstruowana umowa spowodowała, że lotnisko w Modlinie, mimo że notuje ciągłe wzrosty liczby obsłużonych podróżnych, nie mogło/może prowadzić dochodowej działalności. W ostatnich latach strata netto zamiast maleć, zwiększała się.
– Zmiana wysokości taryfy była przez zarząd analizowana i konsultowana z użytkownikami lotniska. Cieszymy się, że nowa wysokość opłat pozwoli Mazowieckiemu Portowi Lotniczemu Warszawa-Modlin na ponoszenie niezbędnych wydatków na utrzymanie sprawności operacyjnej lotniska – powiedział ,,Rynkowi Lotniczemu" Grzegorz Hlebowicz, wiceprezes zarządu Modlina.
Już nie pięć złotych
W dzienniku urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego opublikowany został nowy taryfikator opłat portu w Modlinie, z którego wynika, że irlandzkie linie lotnicze, jako jedyny operator lotów do i z Nowego Dworu Mazowieckiego, będzie ponosić opłatę pasażerską większą aż o 80 proc. Mimo, że wynik procentowy może robić wrażenie, opłata w dalszym ciągu nie jest wygórowana. Do tej pory Ryanair, w wyniku przekroczenia przewiezienia ponad trzech mln podróżnych rocznie, płacił Modlinowi za jednego pasażera opłatę w wysokości pięciu złotych. Teraz, podstawowa opłata pasażerska wynosi 37 złotych. Nie będzie ona pobierana w przypadku pasażerów transferowych i dzieci do lat 2 nieuprawnionych do zajmowania osobnego miejsca w samolocie.
Odprawienie w zeszłym roku 3 126 428 pasażerów, nawet jeśli nie odliczy się pasażerów obsłużonych przez Air Moldovę, oznaczało wpływ na konto bankowe modlińskiego portu lotniczego 15 632 140 złotych. Ryanair, latając z Lotniska Chopina, przewożąc w zeszłym roku taką liczbę pasażerów, bez odliczenia oferowanych zniżek, zapłaciłby prawie 271 mln złotych. Nic dziwnego, że Ryanair chciał swój rozwój na Mazowszu oprzeć wyłącznie o port w Nowym Dworze Mazowieckim. W tym roku zeszłoroczny wynik będzie przekroczony. Nawet jeśli byłby on taki sam, Ryanair zapłaciłby Modlinowi za samą obsługę pasażerską 41 mln złotych, co z punktu widzenia finansowego portu, jest dobrą informacją.
Zmalały opłaty za lądowanie. Samoloty do dwóch ton (MTOW) zapłacą 250 złotych, od dwóch do pięciu ton 495 złotych. Powyżej 40 ton linie zapłacą po 31 złotych za każdą rozpoczętą tonę maksymalnej wagi startowej. Mniejsza jest także opłata hałasowa.
„Schodkowy system zniżek”
Zmianie ulegnie system naliczania zniżek opłat. Przewoźnik będzie mógł ubiegać się o zwolnienie z ponoszenia opłaty za lądowanie i pasażerskiej, tylko w przypadku zaoferowania nowego regularnego połączenia. Zniżka na nowym połączeniu regularnym będzie udzielana, jeśli spełnione zostaną następujące przesłanki: ogłoszenie zamiaru uruchomienia nowego połączenia z/do lotniska Warszawa/Modlin, rozpoczęcie publicznej sprzedaży biletów i operowanie na nowym połączeniu regularnym. Okres obowiązywania zniżki na nowym połączeniu regularnym rozpoczyna się od dnia wykonania pierwszego lotu na danej trasie i wynosi cztery lata, przy czym dla nowych połączeń́ regularnych, dla których przewoźnik nabył prawo do zniżki przed datą wejścia w życie nowego taryfikatora, naliczanie zniżek będzie realizowane na podstawie nowego cennika.
Jeśli popatrzy się na wysokość zniżek opłat za lądowanie i opłaty pasażerskiej wyraźnie widać, że Ryanairowi bardziej opłacać się będzie otwieranie połączenia do miast o strategicznym znaczeniu dla portu, które zarząd lotniska wcześniej ogłosi i opublikuje na swojej stronie internetowej. Przegląd tras dokonywany będzie dwa razy w roku. Zniżki w opłacie pasażerskiej i opłacie za lądowanie na nowym połączeniu regularnym oraz na nowym strategicznym połączeniu regularnym są̨ traktowane odrębnie. Linie lotnicze mogą wnioskować o obie zniżki lub tylko o jedną z nich. Udzielane rabaty nie podlegają kumulacji.
Zniżki od opłat pasażerskich udzielane są na okres pięciu lat i mogą być przyznane, jeśli linie przewiozą w jednym roku 5 001 pasażerów. Przyjęty został system „schodkowy”, a opłata pasażerska na połączeniach regularnych naliczana jest z zastosowaniem stawki adekwatnej dla danego przedziału. Dopiero po przekroczeniu danego przedziału liczby pasażerów odlatujących, zastosowanie ma zniżka i stawka opłaty pasażerskiej po uwzględnieniu zniżki właściwej dla kolejnego przedziału.
Średnia opłata 18,87 złotych
Za pierwsze 5 000 tys. pasażerów linie zapłacą za każdego pasażera po 37 złotych. Za kolejnych 249 999 podróżnych opłata wyniesie po 28 złotych. Za odprawienie pasażerów z przedziału 250 000 do 500 001 opłata wynosić będzie 23 złotych. Kolejny przedział jest pomiędzy 500 001 a jeden milion pasażerów. W tym przypadku opłata wyniesie 18 złotych. Od 1 000 001 do 1 500 000 podróżnych opłata wyniesie 14 złotych. Z kolei 10 złotych wyniesie opłata za każdego dodatkowego pasażera odlatującego z przedziału 1 500 001 do dwóch mln. Jeśli linie przekroczą pułap ponad 2 500 001 odlatujących podróżnych, opłata wynosić będzie sześć złotych.
Z racji tego, że opłatę pasażerską pobiera się od pasażerów tylko odlatujących, a nie także od przylatujących, Ryanair przewożąc w tym roku podobną liczbę pasażerów, jak w roku ubiegłym, powinien zapłacić z tytułu opłaty pasażerskiej 29 339 760 złotych, więc średnia wysokość opłat wyniesie 18,87 złotych. Jeśli natomiast policzyłoby się wszystkich pasażerów, zarówno odlatujących, jak i przylatujących, opłata oscylować będzie w granicach dziewięciu złotych.
Zarząd portu w Modlinie udzieli liniom zniżkę w wysokości 10 proc. za lądowanie samolotu, jeśli zwiększona zostanie liczba wykonywanych operacji na trasie regularnej, która nie jest objęta pakietem zniżek. Opłata za tankowanie/roztankowanie samolotu wynosić będzie 170 złotych. W tym przypadku przewoźnik również będzie mógł liczyć na rabaty. Jeśli miesięcznie wykonane wyniesie więcej niż 400 takich operacji, operator otrzyma rabat w wysokości 10 proc.
Podsumowując, operowanie do i z Modlina od 16 października będzie sporo droższe, lecz w porównaniu do innych portów lotniczych, nowy cennik opłat w Modlinie jest w dalszym ciągu niskokosztowy.